Dashain festival - Reisverslag uit Paknajol, Nepal van Anna Rijff - WaarBenJij.nu Dashain festival - Reisverslag uit Paknajol, Nepal van Anna Rijff - WaarBenJij.nu

Dashain festival

Blijf op de hoogte en volg Anna

03 Oktober 2014 | Nepal, Paknajol

Dag 3, 3 okt 2014

Lief reisverslag,

Vandaag ging de wekker om 8 uur, dat klinkt niet zo vroeg maar het opstaan ging moeilijk nadat ik gister doodsangsten uitstond in mijn met klamboe ingestopte bedje.. Wat stom ook. Uiteindelijk eruit en we zouden om 9.30 weg gaan. Nou ze doen hier dus aan Nepalese tijden dus dat werd 11 uur. Vandaag gingen we wandelen naar de familie van Rhadjes, maar eerst kregen we een grote tika op ons voorhoofd, wat staat voor van alles en er wordt je veel voorspoed toegewenst. In de mini ceremonie die er bij hoort krijg je als meisje ook geld en geef je als jongen. Heel maf om geld te krijgen van mensen die het zelf veel beter kunnen gebruiken. Bij de te bezoeken familie werd die tika dan weer aangevuld en kreeg je weer geld wat heel onwennig is. Ons als westerse wordt ook steeds thee aangeboden en we krijgen vaak wat voorrang op dingen, terwijl je het hen zo gunt. Toen we wat naar een prachtige vogel hadden gekeken, een nieuw spelletje hadden geleerd en de zwermen libellen hadden bewonderd ontdekte we een enorme schommel waar allemaal kinderen bij stonden. Super leuk, want die bouwen ze dus voor het festival om 'dichter bij de hemel te zijn'. Natuurlijk wilde we meteen schommelen en het was ontzettend leuk! Vervolgens een ananas plant gezien, met een rode ananas! Haha
Toen door naar volgende familie leden en daarvoor moesten we ons zelf lekker in het zweet werken, aangezien we in de volle zon de berg op gingen. Heel leuk om alle verschillende mensen tegen te komen en te ontmoeten. Vooral omdat iedereen mooi is uitgedost voor het festival. En ja heel wat mensen zijn op weg naar familie. We hebben trouwens aapjes gezien! Leuke kleine, maar ze waren zeker schuw, te schuw voor een foto. De enorme spinnen waren echter niet schuw en zijn vastgelegd.!

Eén huis waren hele lieve oude mensen die nog heel vitaal waren en gezond. Geweldig is dat je vanuit zo'n huisje op de heuvel echt een waanzinnig uitzicht hebt! Terug naar beneden langs de boeddhistisch crematie plaats, waar dan nog allemaal as ligt.. Heel in druk wekkend, maar ook een zware gedachten dat het as van mensen kan zijn.

Na zo'n 3 uur wandelen terug aangekomen te zijn is het tijd voor een 'douche', aangezien we helemaal plakken van het zweet. Er is alleen geen douche dus de rivier is de aanwezen plek. Heeeeeeerlijk!, ik kan niet anders zeggen dan dat het geweldig is om je in de rivier(met kleren aan) te wassen. Het klinkt absurd, maar we voelden ons echt 4 jarigen die zaten te badderen. HAHHAA en de rivier is ook erg schoon.
Na de heerlijke verfrissing lekker ontspannen Fried rice eten. 'S avonds veel gepraat en het met Rhadjes ook gehad over de verder reis. Plannen zijn in de maak!

Soms is het wel zo ontspannen dat je gedachten naar huis gaan... Dan ontsnap je niet aan de heimwee gevoelens die af en toe de kop op steken.

Tot ziens en horens! Ik hoop dat ik snel mijn blogs kan uploaden als ik weer wifi heb :)

Liefs Anna


  • 06 Oktober 2014 - 12:37

    Gwen Dumbar:

    Lieve Anna, wat een mooie verhalen en wat een belevenissen...wouw. Zo'n andere wereld maakt onze waarheden ook weer heel erg relatief hè? Dat zwemmen wat een mooie belevenis. Heimwee ja dat hoort erbij, maar dat geeft ook aan hoe belangrijk iedereen hier voor je is en dat is weer mooi. Het gekke vond ik altijd dat als ik dan thuis kwam dat alles na al die belevenissen dan weer zo gewoon was. Heel veel liefs en tot de volgende blog. Liefs van ons, Gwen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Hallo lezer, ik ben Anna Rijff uit Almere, 18 jaar en avontuurlijk. Ik heb nog nooit een lange reis gemaakt alleen dus ik ben een beginner. Ik heb dit jaar een tussen jaar en zal volgend jaar pas beginnen met mijn studie. Ik hoop dit jaar meerdere reizen te maken, maar deel 1 zal mij voor drie maanden meevoeren in de wereld van Nepal en India

Actief sinds 29 Sept. 2014
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 8395

Voorgaande reizen:

30 September 2014 - 24 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: