Wereld van verschil - Reisverslag uit Jorpati, Nepal van Anna Rijff - WaarBenJij.nu Wereld van verschil - Reisverslag uit Jorpati, Nepal van Anna Rijff - WaarBenJij.nu

Wereld van verschil

Blijf op de hoogte en volg Anna

15 Oktober 2014 | Nepal, Jorpati

Dag 14/15, 14/15 oktober 2014

Goeie morgen Nederlanders,

Wat zijn jullie trouwens een ander volk vergeleken met Nepalese. Jeetje!

'S ochtends uit de veren en vandaag wordt onze eerste echte(!) lesdag, want vandaag nemen de kids schriften en pennen mee. Pfooe! Wat een opluchting! Ik had verwacht dat ze net zo waren als gister, maar sommige beginnen al gelijk met het overschrijven van het bord :). Het grote probleem is nu alleen dat iedereen een extreem verschillend tempo aanhoudt, dus terwijl sommige al klaar zijn met de extra zinnen zijn anderen nog bij de eerste. Dit maakt het lesgeven er niet makkelijker op. Meredith en ik willen ze namelijk niet vervelen, maar ook niet de langzamere overrompelen. Tegen het einde proberen we hun creativiteit te stimuleren en dat blijkt nog een uitdaging.. Ze mogen normaal namelijk niet lekker kind zijn en tekenen. Het lukt ons wel ze de ogen te openen het levert prachtige tekeningen oo die we morgen gaan ophangen om het lokaal op te vrolijken. De les gaat dus veel beter en de belofte van een snoepje aan het einde houdt ze ook zoet. Les 1 geslaagd!

Als we op de terug weg door de regen lopen deelt meredtih haar paraplu met een oud vrouwtje. Ze is heel dankbaar laat ze weten al spreekt ze geen engels. Altijd fijn om iemand blij te zien.

Thuis begin ik aan het boek dat ik mee heb en het gaat me veel te snel. Tijd voor een middagdutje. Lukt voor geen meter dus zoek ik contact met me Bas ^^ lekker skypen al praat ik het meeste

Einde dag 14, begin dag 15

Terwijl het gister avond nog stort regende en stormde is het nu al weer lekker zonnig en een stuk warmer :)
Het lesgeven is wat rommeliger dan gister, maar ze beginnen ons wel beter te begrijpen! 1 jongetje is ver vooruit op de rest van de klas en dat komt doordat hij voordat hij in het klooster kwam gewoon naar een goeie school ging. Meredith probeert zijn rekenniveau te achterhalen met allemaal sommetjes en later probeer ik hem iets nieuws uit te leggen. Het gaat niet van harte maar ik geloof dat hij de uitdaging waardeert.
Als we ze aan het einde van de les in gelijke groepjes hebben verdeeld en willen afsluiten met 'hangman' gaat de klok ineens en ze moeten er vandoor.

Wij gaan dus ook maar en vandaag zouden we onze kurtha suruwel's kunnen ophalen! Thuis aangekomen trommelen we jennifer op en we gaan vol goede moed naar de kleermaker. Bijna daar bedenkt jennifer dat ze haar bonnetje is vergeten.. Stom. Dus bij de kleermaker aangekomen geven ik en M ons bonnetje. De jongen gaat opzoek en komt na een tijdje terug met alleen de stukken van M. Het is nog even een uitdaging om me bonnetje terug te krijgen want die heb ik wel nodig voor als ik hem kan ophalen! Meredith bekijkt haar Kurtha en eentje heeft een beschadiging opgelopen in het midden van het shirt. Dat is echt balen en we proberen uit te vinden of het gerepareerd kan worden, maar de taalbarrière maakt het onmogelijk. We begrijpen dat we beter samen met Tseten hadden kunnen gaan en uiteindelijk kunnen we hem duidelijk maken met behulp van de stoffen verkoper duidelijk maken dat we later terugkomen.. Pfoe Nepalese tijden ook!

We willen de rest van de dag niet verspillen aangezien er nog genoeg te zien is in Kathmandu en we gaan naar de Stupha en gaan lekker wat eten bij een terrasje. Ik ben hier voor de derde keer maar wist niet dat er boven op de huizen rondom terrasjes waren. Jeetje wat is het uitzicht van af hier mooi!!

Voor ons zit een groep mensen in het wit gekleed met tulbanden en Jennifer weet te vertellen dat het Shiks ofzo zijn.
Meredith zoekt het op, maar ik snap echt niks van dit voor mij nieuwe geloof! Niet je haar knippen, omdat god je zo heeft gemaakt, maar je mag wle make-up dragen.. Ja hoor! Zo heeft Hij je dan toch ook niet gemaakt.
Vlak voor dat we weggaan krijg ik het nog voor elkaar een glas om te gooien.. Duuh!

Om vervolgens onze drie rondjes on de Stupha af te maken. Het wordt donker en het publiek dat rondloopt veranderd snel van de dagelijkse stroom toeristen in de locals die hier komen om te bidden en lopen. Gaaf zo'n sfeer verandering! We doen ook aardig lang over de 3 rondjes aangezien Meredith en Jennifer geïntreseerd zijn in een Thanka(?). Het is een schildering gemaakt door een leerling monnik of een lama, die van de lama's zij mooier maar ook veel prijziger! Het zijn schildering met een gebed erop of een verhaal en betekenis. Na het hele rondje hebben we heel veel prachtige schilderingen gezien. Oohja.. Terug komend op het prijsverschil, dat komt deels doordat de lama's met echt goud schilderen.

'S avonds is de Stupha nog prachtig, aangezien een monnik dan een cirkel bovenop loopt om de kaarsjes rondom aan te steken! Terug thuis eten en als ik in me bed ga liggen drijf ik al snel af naar die andere wereld!

Tot morgen x

  • 16 Oktober 2014 - 09:13

    Joke:

    Geniet van je verhalen. Gegen en storm verbaasd me niet, er is een tornado of zoiets langs de oostkust van India richting China gegaan de afgelopen week is me verteld. Vandaag heb ik een meidendag dus doei. Heel veel liefs je ma.

  • 16 Oktober 2014 - 12:24

    Gwen Dumbar:

    Tsjonge, Anna! Wat doen jullie dat goed. Die kinderen hebben de schooltijd van hun leven. Leuk.
    Dank voor je mooie verhalen.
    Veel liefs van ons, Gwen

  • 16 Oktober 2014 - 13:32

    Itske:

    Hej lief nichtje! Wat maak je toch veel mee in korte tijd! Wauw, volgens mij gaat het heel goed allemaal! Knap van je :) Veel plezier!! Liefs uit zeer regenachtig Groningen :( hihi

  • 16 Oktober 2014 - 21:23

    Frieda:

    Hoi Anna,
    super leuk om al je verhalen te lezen.
    wat maak je al een hoop mee in die paar weken dat je weg bent.
    Ga vooral door met schrijven en geniet.
    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anna

Hallo lezer, ik ben Anna Rijff uit Almere, 18 jaar en avontuurlijk. Ik heb nog nooit een lange reis gemaakt alleen dus ik ben een beginner. Ik heb dit jaar een tussen jaar en zal volgend jaar pas beginnen met mijn studie. Ik hoop dit jaar meerdere reizen te maken, maar deel 1 zal mij voor drie maanden meevoeren in de wereld van Nepal en India

Actief sinds 29 Sept. 2014
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 8392

Voorgaande reizen:

30 September 2014 - 24 December 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: